NL FR EN

Over de knipogende edelman en de god van de roes

In de Westhoek vind je enkele van ’s werelds beste bieren en brouwerijen. Verspreid over enkele kilometers kan je er kennismaken met honderden verschillende soorten pils-, micro-, craft-, blonde, bruine, roodbruine, smaakvolle bieren en zelfs een trappist. Van 22 april tot 30 november kan je in het Hopmuseum, centrum voor hop en bier, de tentoonstelling Tournée Locale bewonderen.

De tentoonstelling is opgesteld in het volledige Hopmuseum en geeft een mooi overzicht van welke brouwerijen en bieren er in de Westhoek gehuisvest zijn. Aan de hand van karakterfoto’s, informatiepanelen, leuke spelletjes en weetjes leer je de brouwerijen kennen en krijg je gegarandeerd zin om de streek verder te verkennen! Maak bijvoorbeeld je eigen bieretiket met Seizoensbrouwerij Vandewalle of ga op zoek naar de knipogende edelman van Brouwerij Sint-Bernardus. Dagelijks bier? Welke bieren combineer je met welke gerechten? Bovendien maakt elke bezoeker kans om een bak Westhoekbieren te winnen.

Een indrukwekkende overzichtskaart op de binnenkoer van het museum toont je waar je brouwerijen, hopvelden, streekproducenten en andere interessante bezienswaardigheden rond bier kan vinden. Je kan deze bijvoorbeeld opzoeken tijdens een fietstocht door het hoppeland, een rondleiding in een brouwerij of een wandeling door een hopbedrijf of drink er ééntje op in één van de vele gezellige volkscafeetjes. Santé!

Er volgen trouwens nog meer activiteiten. Tijdens de degustatieavond Westhoekbieren op 5 mei kan je proeven van enkele gepresenteerde bieren uit de tentoonstelling. Tijdens de maanden september en oktober gooit de Westhoek de deuren volledig open met o.a. vertelwandelingen, Lekker Westhoeks, de Bier- en Hoppefeesten en een Open Brouwerijendag. Hou zeker al wat tijd vrij om ook in deze periode op stap te gaan!